inomhusutställning

Har då varit och ställt Smurfan och Lexie. Resultatet var väl lite oväntat vad gäller Lexie. En trea!? "En fin hund, men minicollie" var domarens kommentar. Jag frågade om det var för att hon är tunn, men nej, det var inte alls det utan hon är för låg, för kort och flera storlekar för liten. Jag kan nästan förstå om hon fått en tvåa pga att hon är urfälld (och det rasade mer under dagen) och tunn, men en minicollie? Bra kritik annars men ngn kommentar om "outvecklad". Kanske domaren missat att Lexie är en juniortik?

Jaja. Tänkte det är lika bra att åka hem. Smurfan är kanske lika hög som Lexie men troligen är hon lite lägre. Såg dock att flera långhåriga tikar var betydligt mindre och näpnare än Lexie och de fick ettor. Stannade och ställde Smurfan iallafall. Domaren var mycket förtjust i Smurfan och jag nästan fick för mig att här ska vinsten ros hem!! Nåväl, det blev en slät etta. Otroligt bra kritik.

Sån´t är livet på en pinne. Jag och jyckarna fick en liten utflykt till Harstad, Norge och den sista korven med bröd de hade i fiket hann jag få i mig. Hundarna fick dela på tre korvar. Var hungrig som en tok när jag kom hem vid 00.30 natten mot
söndag.

Jag är glad och stolt över mina collieflickor som lyste med självsäkerhet och glädje. Skulle inte byta ut dem för allt i världen!

Har försökt få fatt på Smurfans tilltänkte fästman, men det verkar gå käpprätt med det. Inget svar. Känns som om att jag skulle behöva kasta mig i bilen med henne när som helst; tror hon är rätt så redo snart. Svårt detta när ingen hanhund finns hemma.

Antagligen blir det inget av denna parning. Hade gärna velat ha kvar collie av den tilltänkta linjen. Linjeavel på gamla Crony-Bermarks-Steadlyn utblandat med lite collie av "modernt" (nåja, kanske inte såå moderna men i sammanhanget tycker jag det!) stuk; Steadwyn och Mandanes är inte helt fy skam. Bäst av allt är att de mirabackare som finns i stamtavlan är, för mig, kända hundar och jag vill ha den sundhet och mentalitet dessa har och har haft. Eventuella exteriöra finesser kan finslipas sedan i nästa generation om det vill sig!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Stort Grattis till dina tjusiga collietjejer. Kan förstå domaren som blev förjtjust i Smurfan, hon är bara ett stort hjärta och charmar alla så man smälter som smör.

2009-04-20 @ 22:35:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0