Snart lamm?

Tackorna, alla utom Doris, blir tjockare för var dag och de har fyllda juver. Så spännande det ska bli att se de små liven!

Fåren har blivit avmaskade (med Ivomec! Blev lätt nervös över det eftersom collie m fl raser kan vara överkänsliga mot ivermectin. Efter samråd med veterinären så lugnade jag mig och än så länge lever alla tre colliedamer) och klippta och äntligen börjar stora fårhagen ha mindre snö så de får gå dit under dagarna.

Olle Bull får vara själv då han fick ngn knäpp förra veckan och började stånga damerna efter väggarna. Tydligen gör en del baggar så. Mystiskt. Han och Doris (och ibland fick hon med sig alla tackorna så de hoppade på Olle allesammans..) slog ihop skallarna så det tjongade till ordentligt när vi släppte ihop dem första gången men det gick ju över rätt snabbt. Nu har de dessutom bebisar i magarna så det kändes riskfyllt att ha dem samman.

Hundarna får hjälpa till med att föra ut dem på morgonen och ta in dem på kvällen. Går riktigt bra! Kortisarna är lite hårda med dem vilket jag tror är bra då Doris lätt kan ta över om hon får hållas. Smurfan också rätt het på dem just nu. Jag är ändå lite skraj att de ska vara FÖR tuffa, men antagligen är jag hönsig.

Måste försöka splitta Smurfan och kortistjejerna när de jobbar om det går, men ibland händer något alldeles oplanerat såsom igår t ex då Djörfung drog ut från hagen. Jag hade glömt att stänga grinden.. :-0 *slarv* så det blev lite knasigt då jag var tvungen att rya ifrån ordentligt och då blir Smurfan låååg und so weiter. Till slut blev det bara pannkaka och vi tog hästen själva utan jyckarnas hjälp. Hade det bara varit Smurfan ute hade det gått vägen eller vice versa; om bara kortis varit ute hade det gått vägen.

Kanske jag ska börja snacka olika språk med dem så det inte blir missförstånd? Så gör vallningsbekanta till oss för att kunna jobba med flera hundar samtidigt. *hmm*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0