Statistik

Försöker traggla mig genom Agrias statistik över dödsorsaker på långhårig collie. Finns ute på Svenska Collieklubbens hemsida.

Fastnar direkt på vissa termer som är på engelska. Inte vet jag om jag förstått den svenska motsvarigheten bättre, men nog borde Agria kunna ha sina rapporter på svenska? Eller är det ett utländskt bolag med mestadels kunder från andra språkområden?
Fastnar sedan på att det inte finns presenterat antalet individer som ingår i statistiken plus att enheterna i tabeller och diagram inte existerar. Jämförelser sker mellan okänt antal hundar och okänt antal collie och jag vet inte ens om det är i antal eller procent eller hur många av vad?

Vad göra med dylik information? Är det bara jag som har missförstått och slarvläst? Varför ska allt vara så krångligt som möjligt? Får vara tacksam att de inte använder sig av spindeldiagram med egna påhittade värden och jämförelsegrupper kanske...


http://www.svenskacollieklubben.se/COLLIE,%20ROUGH_DEC09.pdf



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0